Halaman

Jumaat, 15 Oktober 2010

Misteri Bunga Gunung

Bunga kembang tiga bulan hanya terdapat di Gunung Jerai dan inilah keistimewaan pusat peranginan ini.

"Bunga ini tahan lama dan berkembang selama tiga bulan, dipercayai bunga paling lama berkembang jika dibandingkan dengan bunga ros dan lain-lain dalam spesiesnya," tegas Md Zaki.


"Jika ditanam di tempat lain ia tidak menjadi dan jika hidup pun ia tidak akan subur dan cepat mati, tidak seperti di habitat asalnya di sini yang bunganya boleh mekar selama tiga bulan.


"Ramai pengunjung kehairanan melihat bunga ini malah ada yang meminta benihnya dan tidak kurang pula ingin membelinya bagaimanapun ia hanya sesuai tumbuh di puncak gunung ini," katanya.


Selain landskap, pengunjung boleh mengikuti program meredah hutan sejauh kira-kira 1.5 kilometer (km) termasuk merentas hutan yang berlurah sebelum mandi di air terjun.


"Disebabkan Gunung Jerai semakin popular sebagai pusat percutian, kita mempunyai rancangan untuk menambah jumlah bilik dan chalet selain meningkatkan lagi kemudahan lain," katanya.


Setiap hujung minggu, kata Mohd Zaki musim cuti persekolahan dan cuti umum perayaan Gunung Jerai pasti menjadi tumpuan pengunjung yang ingin merehatkan fikiran di tanah tinggi.


"Bukan saja rakyat tempatan yang berminat datang ke Gunung Jerai, malah pelancong dari Eropah dan Singapura tidak ketinggalan mahu menikmati keindahan alam semula jadi di sini," katanya.


Bagi pengunjung yang datang secara berkumpulan termasuk untuk mengadakan hari keluarga, beberapa kemudahan disediakan di situ termasuk dewan seminar dan aktiviti bersukan seperti badminton, bola tampar dan takraw.


Katanya, pengunjung boleh naik ke gunung itu menggunakan kenderaan sendiri dengan melalui jalan berliku-liku sejauh 12 km dari kaki gunung.


"Sekiranya tidak mahu memandu kenderaan sendiri, pengunjung boleh menaiki van dari kaki gunung itu dengan dikenakan bayaran berpatutan," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan